Opgeteld is sinds 2011 in Nederland 1,165 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Ondernemingen zijn goed voor 87% van dat bedrag en haalden inmiddels 1,016 miljard euro op. Creatieve projecten zijn goed voor 6% van het bedrag en haalden 67 miljoen euro op. Maatschappelijke projecten volgen op de voet met 5% van het totaal en haalden 61 miljoen euro op. Consumentenleningen zijn goed voor 2% en haalden 20 miljoen euro op.
Gefinancierd (per jaar)
Gefinancierd (cumulatief)
Gefinancierd (cumulatief)
Projecten (cumulatief)
In de eerste helft van 2019 is 203 miljoen euro gecrowdfund
In de eerste helft van 2019 is in Nederland 203 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is 32% meer dan in de eerste helft van 2018, toen 154 miljoen euro werd opgehaald. In de eerste helft van 2019 werden meer dan 6.000 projecten en ondernemingen gefinancierd.
Ondernemingen haalden in de eerste helft van 2019 een bedrag van 186 miljoen euro op via crowdfunding, met als gemiddeld succesvol opgehaald bedrag 124.000 euro. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, bedraagt het totaal opgehaalde bedrag 4,6 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project was 9.000 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of medische behandeling, is het totaal opgehaalde bedrag 7,1 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project 2.000 euro. Consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden voor bijvoorbeeld de aanschaf of verbouwing van een huis, haalden in totaal 5,3 miljoen euro op, met als gemiddeld bedrag 9.000 euro.
Ondernemingen en leningen dominant
Bedrijfsfinanciering maakt een steeds groter deel uit van het via crowdfunding opgehaalde bedrag. In de eerste helft van 2019 was maar liefst 92% van het opgehaalde bedrag bestemd voor ondernemingen. De meest populaire vorm van crowdfunding is een lening. Afgelopen halfjaar was 92% van het opgehaalde bedrag in de vorm van een lening.
Duizenden maatschappelijke projecten
Maatschappelijke projecten maken een steeds groter deel uit van het aantal gefinancierde projecten. Bijna 60% van de gefinancierde projecten waren afgelopen halfjaar maatschappelijke projecten. Met name het aantal persoonlijke crowdfunding projecten neemt een vlucht. Steeds meer mensen zetten crowdfunding in voor de financiering van een persoonlijke wens als een reis of rijbewijs.
Minder crowdfunding voor creatieve projecten
Vanaf 2018 daalt het bedrag dat door creatieve projecten via crowdfunding opgehaald wordt. Via internationale platforms Kickstarter en Indiegogo wordt door creatieven uit Nederland vanaf vorig jaar een stuk minder financiering opgehaald. Bij de Nederlandse platforms voordekunst en Cinecrowd is geen sprake van een afname; deze platforms lijken hun positie sterk verankerd te hebben.
Consumentenleningen
Crowdfunding voor consumentenleningen lijkt sinds de lancering van Lender&Spender en Jungo in Nederland eindelijk echt van de grond te komen. Jungo richt zich specifiek op crowdfunding voor hypotheken. Lender&Spender bedient allerlei soorten aanvragen. De verwachting is dat crowdfunding voor consumentenleningen de komende jaren verder door zal groeien.
Crowdfunding
Crowdfunding is een financieringsvorm waarbij de financiering voor een project of onderneming opgehaald wordt bij een grote groep donateurs of investeerders. Projecteigenaren en ondernemers presenteren hun financieringsvraag online en vragen potentiële funders om hun project of onderneming te financieren. In ruil daarvoor ontvangen funders bijvoorbeeld een financiële tegenprestatie of een beloning in natura.
De financiering kan verschillende vormen hebben:
- Donatie: een financiële bijdrage zonder tegenprestatie
- Rewards: een financiële bijdrage met tegenprestatie in natura (bijvoorbeeld een product of dienst)
- Lening: een financiering die met rente wordt afgelost
- Converteerbare lening: een investering die later omgezet wordt in een lening of aandelen
- Aandelen: een investering waarbij de investeerder mede-eigenaar wordt van een onderneming
Allerlei soorten projecten maken gebruik van crowdfunding. De projecten zijn uit te splitsen in de volgende 4 categorieën:
- Maatschappelijke projecten: Financiering voor maatschappelijke projecten, zoals een sportclub of buurtinitiatief
- Creatieve projecten: Financiering voor creatieve projecten, zoals een film of theatervoorstelling
- Ondernemingen: Financieringen voor ondernemers (starters, groeiers en MKB’ers)
- Consumentenleningen: Leningen aan consumenten, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een auto of verbouwing van een huis (ook wel peer to peer lenen genoemd)
Meer dan geld alleen
Crowdfunding gaat over meer dan geld alleen. Het is voor initiatiefnemers een tool om mensen te betrekken bij wat ze doen. Funders zijn de ambassadeurs van vandaag en morgen, van trouwe klanten tot betrokken donateurs of terugkerende bezoekers.
Toelichting op het onderzoek en de onderzoeksmethode
Het doel van deze publicatie is om gebruikers en stakeholders meer inzicht te geven in de ontwikkeling van crowdfunding. Aan de publicatie zijn geen rechten te ontlenen.
Het onderzoek geeft een geaggregeerd overzicht van de crowdfunding campagnes die in de eerste helft van 2019 succesvol afgerond zijn. Het onderzoek richt zich op de crowdfunding campagnes van alle Nederlandse crowdfunding platforms, Nederlandse projecten die gebruik maken van internationale crowdfunding platforms en crowdfunding campagnes die hun eigen tool of website gebruiken. Door doorlopend de voor iedereen en openbaar beschikbare data te verzamelen, biedt CrowdfundingCijfers.nl een uniek en compleet beeld van crowdfunding in Nederland.
De cijfers van de volgende Nederlandse platforms zijn als bron gebruikt: 1%Club, All4Funding, AndersFinancieren, ApuraNetworks, Capital Circle, Cinecrowd, Clubkit, Collin Crowdfund, CrowdAboutNow, Crowdrealestate, Crowdfunding Venlo, Crowdfunding voor Clubs, Crowdfunding VoorNatuur, Crowdpartners (en alle sub-platforms), Debiteurenbeurs, DierenDonatie, Doneeractie, Dream or Donate, DuurzaamInvesteren, Ede Doet, Eureeca, Geef, Geef Onderwijs, Geldvoorelkaar, GetFunded, Give the Change, Greencrowd, GreenFund Holland, Heroes & Friends, Het Lukt Ons, HorecaCrowdfunding, Investormatch, iRaiser (white label platforms), Jungo, Kapitaal Op Maat, Kentaa (inclusief alle white label platforms), Knab Crowdfunding, Leanfund, Leapfunder, Lendahand, Lender&Spender, Maak Capelle, Matching Capital, Mijn Stadsherstel, Molenfonds, Nieuwe Pioniers, NLInvesteert, NPEX, Oneplanetcrowd, Pifworld, Postcodestroom, Rabo&Crowd, SamenInGeld, Slagboom, Start jouw actie, Symbid, Talentboek, The Dutch Deal, VastgoedInvesteren, Voordegroei, voordekunst, Voor je Buurt, Voor je Stadsie, Voor Leeuwarden, Waardevoorjegeld, Wakibi, Why Donate, ZIB Crowdfunding, Zonnepanelen Delen en Zon op Nederland. (Crowdfunding platforms die in de eerste helft van 2019 geen succesvolle campagne gepresenteerd hebben, zijn niet in deze lijst opgenomen.)
Daarnaast zijn de cijfers van de volgende internationale platforms als bron gebruikt: Charidy, Eureeca, Funding Circle, FundRazr, GoFundMe, GoGetFunding, Indiegogo, Kickstarter, KissKissBankBank, October, Ulule, World of CrowdFunding en Yeee-Haaa.
Deze publicatie bevat een geaggregeerd overzicht. Wil je inzicht in een specifieke branche of regio? Neem dan contact op voor een onderzoek op maat.